Få udstedt pas i galleriet

Af Trine Ross

»In sauercrowd we trust« står der på den Transnationale Republiks pengesedler, og selvom sauerkraut egentlig slet ikke staves sådan på engelsk, er den spøgende hentydning til den amerikanske dollars højtidelige erklæring »In God we trust« ikke til at tage fejl af.

Og for de tre tyske kunstnere, Jakob Zoche, Tammo Rist og Jakob Schlandt, der frem til udgangen af januar bemander den Transnationale Republiks immigrationskontor i Danmark, drejer det sig netop om at udfordre en række vante forestillinger om magt og identitet.

»Vi arbejder for tiden med symboler«, forklarer Jakob Schlandt. Ved selv at parallelproducere de kendte og potente symboler, passet og pengene, ønsker kunstnerne at sætte spørgsmålstegn adskillige steder i den verden, vi kalder virkelig og nærmest naturgiven. Et af disse spørgsmålstegn hæftes på nationalstatens tildeling (eller tilbageholdelse) af statsborgerskab, et andet på de multinationale selskabers stadig stigende internationale indflydelse. Det er således spørgsmål i sværvægtsklassen den Transnationale Republik tager fat på. Og de synes som sendt fra himlen midt i den danske debat om statsborgerskab og nationalfølelse.

I den Transnationale Republiks immigrationskontor finder man ingen optagelseskriterier , eksaminationer eller krav til indtægtens størreIse. Hvis man ønsker at blive borger, så bliver man det. Og vil man også gerne have et pas er gebyret på 40 kr .eller 20 payola, som den transnationale møntfod hedder. Payolaen findes kun isedIer med værdierne 1, 5, 20,42 eller 100 payola. En payola svarer til to danske kroner- eller en kvarteuro. Og ligesom euroen præsenteres den nye valuta i en lille 'starter kit', en plastiklomme indeholdende i alt 40 payola.

»Man kan godt sige, at euroen er en konkurrent til payolaen«, griner Tammo Rist. »Men euroens problem er, at den er et regionalt fænomen.Hvad med Afrika, Sydamerika og Asien, hvorfor er de udenfor? Fordi euroen handler om det indre europæiske marked. Payolaen er derimod en international valuta«.

Alligevel, de verdensomspændende implikationer og holdingsmættede argumenter til trods, er den Transnationale Republiks immigrationskontor i København ikke en politisk manifestation.

»Det vi foretager os her er en kunstnerisk manifestation«, siger Jakob Schlandt: »Vi visualiserer problemstillingerne«.

Transnational Republik
Immigrationskontor, i-n-k, Nørregade 7c, kælderen.københavn.
Til31. januar.

Politiken